המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2011

ארכיון כתבות 2011

תאריך: 12/12/2011

המועצה הישראלית לצרכנות: לצרכן זכות לסרב לקבל  דברי פרסומת  בתיבות הדואר. המועצה מבקשת להנהיג בחוק אפשרות לסימון תיבת הדואר במדבקת סירוב

מחר  בוועדת הכלכלה של הכנסת,  יתקיים המשך  דיון בנושא הצעת החוק בדבר חלוקת דואר פרסומת .  בשנים האחרונות מוצפות תיבות הדואר שלנו בפרסומות.  דלתות בתינו הפכו ללוחות פרסומת, לעיתים אף נתחבות הפרסומות  בחריץ שבין הדלת לרצפה, ושמשות הרכב משמשות לוח מודעות למכוני ליווי.

וועדת השרים לענייני חקיקה,  שדנה בעבר בנושא, תמכה בהצעתה  בשלושה תנאים: הצעת החוק תחול על הדבקה בלבד; התיקון יעשה במסגרת חוק שמירת הניקיון, והליכי החקיקה יתואמו עם משרדי המשפטים, התקשורת, הגנת הסביבה והתמ"ת. נושא החלוקה בתיבת הדואר נותר בינתיים מחוץ להצעת החוק. 

לעמדת המועצה לצרכנות, יש לאזן בין זכותם של בעלי העסקים לפרסם ולהתפרנס, לבין זכות הצרכן להימנע מקבלת דברי פרסומת אם זה רצונו. לעמדת המועצה  על המפרסמים לכבד צרכנים אם הביעו רצון מפורש, באמצעות סימון תיבת הדואר שלא לקבל  דואר פרסומי. המועצה אף עיצבה מדבקה מיוחדת כדוגמא לאמצעי סימון שכזה.

באפריל 2011 ערכה המועצה הישראלית לצרכנות סקר אודות העדפת קבלת דואר פרסומי בקרב חברי מאמ"ץ - המערך הארצי  של המועצה לצרכנות. לסקר השיבו  כ 2,400 נשאלים. מהסקר עולה כי 82% מעדיפים שלא לקבל כלל דואר פרסומי, ואחוז דומה הביע תמיכה בהצעת המועצה לתיקון החוק.  על 90% מהנסקרים מקובלת הצעת איזון לפיה, צרכן  שאינו מעוניין לקבל דואר פרסומי יסמן את תיבת הדואר שלו.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי "בחברה שיש בה מגוון רחב של אורחות חיים ואינטרסים,  יש  למצוא את שביל הזהב. הצעת החוק תיצור איזון בין איסור פגיעה ברשות הפרט של הצרכן, בדרך של איסור על הדבקת דברי פרסום, ותתיר את קבלת המידע הפרסומי בתיבות הדואר, במקרה בו הצרכן חפץ בכך, ע"י  סימון התיבה בה דואר פרסומי אינו רצוי.